8 – 11 juni intar Greentopia Rosendal Garden Party. Kom och träffa klimatforskare från Researchers’ Desk, spela Climate Fresks klimatspel , smaka på naturen med Elles Utemat träffa Kind Of din digitala personal shopper, UR:s podd Klimatarvet och mycket mer.
Greentopia @ Rosendal Garden Party genomförs i samarbete med FKP Scorpio och Rosendals Garden Party.
Rosendal Garden Party bjuder på fyra dagar med världsstjärnor, god mat & dryck, aktiviter & upplevelser magiskt inramat av Rosendal, Djurgården. Rosendal Garden Party har en stark och tydlig hållbarhetsvision och har målet satt på att bli det mest hållbara musikevenemanget som arrangeras utomhus i Norden.
Greentopia är evenemangsnäringens och ett antal svenska städers satsning för att minska klimatavtryck och påskynda klimatomställningen för att tillsammans med intressenter och besökare bidra till målet om klimatneutrala städer 2030. Greentopia är en satsning över tre år finansierat av det strategiska Innovationsprogrammet Viable Cities.
Climate Fresk – Har du inte tid att läsa de 2000 sidorna i IPCC-rapporten om klimatförändringarna? På 3 timmar låter samarbets workshopen ”The Climate Fresk” dig förstå de väsentliga frågorna om klimatförändringar för att kunna agera.
Climate Fresk är en rolig workshop baserad på kort där deltagarna spelar i 3 timmar för att förstå orsakerna och konsekvenserna av klimatförändringarna innan de får möjlighet att vidta åtgärder själva. Att förstå den nuvarande situationen är ett viktigt steg för människor enligt vår åsikt. Och eftersom människor kan ägna timmar åt att läsa IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) rapporter, varför inte spela ett kortspel istället?
The Climate Fresk gör IPCC-rapporten tillgänglig för alla. Den skapades 2015 av Cedric Ringenbach, specialist på klimat- och energifrågor. Under Rosendal Garden Party erbjuder vi också en kortare pop-up-variant av kortspelet, kom spela med oss!

Researchers’ Desk är ett nätverk av klimat (+relaterade) forskare, som med allvar, respekt och tålamod samtalar pedagogiskt och rakt om klimat och ekologiska nödläget med allmänheten. Vi tror inte – vi vet – att Alla behövs! Allas olika talanger, kunskaper och personligheter. Vi sreverar gärna hela komplexiteten så att det stora pusslet kan läggas och så att de goda intentionerna inte bidrar till att än större och fler problem poppar upp någon annanstans. Vi vill bjuda in till dialog och samtal, där vi kan lära av varann. Vi har redan vetenskapen som behövs, nu behövs det bara att fler förstår allvaret så att vi kan bygga om, tänka nytt och skapa det samhälle våra barn och deras drömmar är värda.

Elles Utemat drivs av Elle Nikishkova, en passionerad utekock som älskar eld, skog och svampplockning.Elle är utbildad svampkonsulent och håller idag kurser i svampplockning med fokus på svamp och mat.
Ibland tar livet oanade vändningar. Innan Elle startade Elles Utemat 2016 tog hon Masterexamen i Internationell politik med inriktning på Ryssland och Centralasien och jobbade i flera år som tolk och översättare i människorättsliga projekt genom olika svenska organisationer. Men passionen för matlagning och friluftsliv tog över och nu ägnar Elle sin arbetstid på mat över öppen eld och events i naturen. Hålbarhetstanken när det kommer till mat och matproduktionen genomsyrar hela verksamheten. Förutom att lära ut kunskap om ätligt i naturen samarbetar Elles Utemat med lokala gårdar och småproducenter av hantverksmässig mat över hela Sverige.

Kind Of – En digital personal shopping-tjänt med 100% second hand! Bakom Kind of står Maria Lagerman och Malin Jensen. Maria har en bakgrund inom hållbart mode, närmast som verksamhetschef för Stockholms Stadsmissions Remake, vilka 2019 fick Elles councius Award. Hon driver idag eget bolag och arbetar som konsult inom hållbar affärs- och konceptsutveckling och engagerar sig även via sitt styrelseuppdrag i föreningen Medveten konsumtion. Malin Jensen är inredare och designer i eget bolag sedan 2003 och driver just nu bland annat Återbrukspodden. Malin har också medverkat som inredare i flertalet TV-produktioner.
Kind of presenterar via Instagram @kindof.se hållbara looks, som baseras på tre plagg. Inom den digitala personal shopper-tjänsten får kunden utöver de tre plaggen, även en överraskning. Något extra som matchas till varje specifik look. I samband med beställningen fyller köparen i sina mått som används för att välja ut kläderna. Istället för godtyckliga storlekar som ofta varierar mellan olika varumärken är utgångspunkten personliga mått som känns rätt för kunden. När all information finns på plats ger sig Malin och Maria ut till sina guldgruvor för att finna de rätta plaggen, tvätta, syna och paketera varje look till sin nya ägare.

Klimatarvet – Lever man i familj med barn är det ofta utmanande att leva klimatsmart.. Vi vill ge våra barn ”allt” men vad är egentligen allt i klimatkrisens tidevarv? UR:s podd Klimatarvet kommer på besök hos Greentopia på Rosendal Garden Party. Kom och lyssna och följ podden i sommar på UR Play eller där poddar finns.
På bilden programledare Maja Åström. Fotograf: Severus Tennenbaum / UR
